Vrijdag 23 augustus - Trondheim!

23 augustus 2019 - Trondheim, Noorwegen

Aangekomen! 578 km ---> 0 km

20190823_142129

Vanavond meer nieuws!

En nu mijn laatste dagverslag:
Vanochtend om 8u15 aan onze laatste wandeling begonnen. We hebben heel de dag mooi weer gehad, zalig wandelweer.

Het was een prachtig pad dat naast de Trondheimfjord liep. De hele tijd zicht op het water, met heel veel mooie picknickplaatsen. We hebben een paar keer gepauzeerd, we hadden tijd en het weer, de vele banken leenden zich ertoe.

IMG-20190823-WA0030IMG-20190823-WA0018IMG-20190823-WA0027IMG-20190823-WA003520190823_11272020190823_11045020190823_114505IMG-20190823-WA0036

Pas het laatste 1,5u kwamen we in de buitenwijken, weg uit de natuur. Het was een prachtige afsluitende wandeling.

IMG-20190823-WA0040

Om 14u20 arriveerden we aan de kathedraal en bereikten we het einddoel, kilometerpaal 0. Heel fijn om op zo'n locatie, zo'n mooi plein toe te kunnen komen. Dat geeft een extra dimensie aan de aankomst. We hielden aan de kilometerpaal ook een fotoshoot. Iedereen wil daar natuurlijk getrokken worden.

20190823_142129IMG-20190823-WA004920190823_152306

Qua emoties bij aankomst viel het bij mij goed mee. Geen tranen van geluk ofzo. Gewoon een fijn gevoel van 'yes'.
Ik had gisteren op de wandeling mijn innerlijk momentje gehad. Misschien komen de emoties nog, dan ga ik die ook gewoon toelaten.

We zaten daarna 2 uur op een terras aan de kathedraal, op het plein, in volle zon. Ook Vanessa kwam erbij, zij arriveerde gisteren. Zij wandelde 1030 km, zij deed nog 2 extra langeafstandspaden in Zweden. We hebben haar onderweg een paar keer ontmoet. Echt een fijn onderonsje en puur genieten.

IMG-20190823-WA0042

We bezochten de kathedraal binnen en wandelden buiten, met rugzak, nog 3x rond de kathedraal. Dat was blijkbaar een gewoonte van de Middeleeuwse pelgrim.

We logeren in het pelgrimscentrum achter de kathedraal. Hier kregen we ook onze laatste stempel en ons Olav-brevet. Daar ging een hele boekhouding aan vooraf voor dat allemaal in orde was. Heel officieel allemaal, wel leuk eigenlijk.

20190823_172436IMG-20190823-WA004320190823_173900

Vanavond gingen we uit eten, we zaten op een gezellig terras en genoten van 'het laatste avondmaal'.

IMG-20190823-WA0045IMG-20190823-WA0048IMG-20190823-WA0047

Morgen hebben we nog tot 15u tijd om Trondheim te bezoeken. Het ziet er een klein en gezellig stadje uit. Dus leuk dat we nog wat tijd hebben. Rustig ontbijten, wat slenteren door de stad, een terrasje doen, dat komt goed.

Dit was mijn laatste blog. Bedankt allemaal voor jullie aandacht 😊 en jullie fijne posts. Dat deed me veel plezier. Deze reis was een onvergetelijke ervaring voor mij, een topper!
Ik denk dat de blog wel voor zich sprak.

De enige PS die ik nog zou willen toevoegen: als jullie pelgrims, wandelaars, fietsers met grote rugzak zien, vraag hen eens hoe het gaat, van waar ze komen, of ze extra water kunnen gebruiken. Ik heb kunnen ondervinden dat interesse en gastvrijheid zoveel deugd doet. Fijne gesprekken, onverwachte ontmoetingen, dat blijft bij en maakt de reis nog zoveel mooier.

Een hartelijke pelgrimsgroet voor iedereen!

1. Jan Taildeman:
    Proficiat Leen!
    Bedankt dat we via je blog mee konden genieten van je avonturen in Zweden en Noorwegen. Het was leuk om elke avond rond vijven foto's en verhalen van de dag te kunnen lezen. Op naar je volgend wandelavontuur!
  2. Sigrid Gevaerts:
    Dikke proficiat! Wat een prestatie, Leen! Respect! x
  3. Griet:
    23 augustus 2019
    Applaus voor ons Leentje!!! Goed gedaan, meid!! Hopelijk heb je er geweldig van genoten! Xxxx
  4. Greet VE:
    23 augustus 2019
    Fantastisch! En supergoed gedaan. Geniet van jullie laatste dag!
  5. Daniel:
    Woehoe! You did it!!! 🏁🏆👍
  6. GreetVH:
    23 augustus 2019
    Ik denk dat het begin januari was toen je me vertelde dat je had gelezen over de Olavroute. Dat wil ik ooit eens doen, zei je me toen, volgend jaar ofzo.
    Maar in februari was je je er al helemaal in aan het verdiepen, en had je je al ingeschreven voor een cursus. En dan is het allemaal precies zo snel gegaan....

En vandaag ben je aangekomen!
    Ik ben zo ontzettend fier op je xxx; En ik ben vast en zeker niet de enige!
  7. Eric:
    Yes, you can !
    C O N G R A T U L A T I O N S ! ! !
    Chapeau.
    Prachtige reis, super verhaal.
    En nu afkicken (zal niet gemakkelijk zijn !), en stilaan dromen van een nieuwe uitdaging ?!
    Goeie thuiskomst !
  8. Cara:
    23 augustus 2019
    Dikke proficiat leentje. Welkom thuis 💒 en zondag naar de kermis 🎡 ik heb je gemist 💟💜💙
  9. Katrien:
    Proficiat, zus!
    Een pelgrimage, maar gelukkig niet in de middeleeuwse betekenis. Ik ben vooral blij dat jij genoot van uitdagingen, landschappen, mooi weer en ontmoetingen. Het is een ervaring die je zal bijblijven omwille van je prestatie, maar vooral ook omwille van de puurheid van mens (zowel medemens als jezelf) en natuur.
    Ik ben trots op je! X
  10. Ilse:
    24 augustus 2019
    Superknap gedaan Leen! En bedankt dat we de reis een beetje konden meebeleven dankzij je prachtige foto's en verhalen.
  11. Mariolieke Emmerich:
    24 augustus 2019
    Lieve Leen, gefeliciteerd wat een mooie prestatie! Goede reis naar huis, wij koesteren de momenten die we met jou hebben beleefd. Dikke knuffel van ons!
  12. Eva Van Bedaf:
    25 augustus 2019
    Hey Leen, nog een late reactie, (je zal intussen al terug thuis zijn) fantastisch goed gedaan. Heb met veel plezier je blog gelezen. Soms moest ik wat dagen inhalen maar heb er geen enkele overgeslagen. Was te mooi om niet alles te lezen. Hopelijk valt het niet te hard tegen om terug in Vlaanderen te zijn😊 maar dan kan je nieuwe plannen maken he. Super goed gedaan. Tot binnenkort 👍🍀
  13. Femke:
    29 augustus 2019
    Wow Leen, proficiat! :-)
    Op naar de volgende uitdaging...?
  14. Isabelle:
    2 september 2019
    Proficiat, Leen! Wat een prachtige ervaring. Iets om te koesteren. Dankjewel voor de foto's en verhalen. Tot binnenkort!
  15. Joost:
    16 september 2019
    Proficiat Leen en Griet natuurlijk ook, met de schitterende tocht.
    Een mooie prestatie om jaloers op te zijn amai

groeten

Joost