Vrijdag 24 juli - reisdag/wandeldag

24 juli 2020 - Winsum, Nederland

Deze ochtend om 7u45 de trein genomen in Antwerpen Centraal. Het was een uurtje rijden tot in Rotterdam. Daar overgestapt op de trein richting Groningen, 2u40 op de trein. Dan in Groningen de stoptrein tot in Winsum, 20'. Perfecte aansluitingen, dat ging super vlot. Ik reisde 1e klas om niet in de drukte te zitten, ik zat telkens zo goed als alleen in de wagon.
In Winsum had ik 2' om over te stappen op de bus richting Pieterburen, het startpunt. Ook die overstap lukte. Op de bus zaten nog 6 andere wandelaars. Niemand met 'grote' rugzak, dus misschien wandelaars voor een weekendje of misschien wandelen ze met bagagevervoer.
Pieterburen is een heel klein dorpje, enkel een paar cafés en het officiële startpunt van het Pieterpad.
Ik heb eerst mijn picknick opgegeten en om 13u ben ik aan mijn tocht begonnen.

20200724_12365020200724_12353820200724_161941

Het was maar 11,7 km tot Winsum, goed om na de uren op de trein de benen nog wat los te wandelen. Ik nam in Winsum de bus naar het startpunt en nu moest ik dus gewoon terug naar Winsum wandelen.

Het was een mooie route, door de velden, langs het water, door een paar dorpjes. Ik had ook geluk met het weer. Hoe dichter ik met de trein naar het noorden kwam, hoe beter weer. Ik kon in T-shirt wandelen met een aangenaam zonnetje.

20200724_13125020200724_13274720200724_13290320200724_14581920200724_15080820200724_161712

Ik heb een paar keer gepauzeerd omdat ik vanaf 17u in mijn logies terecht kon.
Ik logeer bij de familie Lok, via de organisatie 'vrienden op de fiets'. Je logeert dan bij mensen thuis. Je mag enkel met de fiets of te voet bij hen arriveren en maximum 1 nachtje blijven. Ze bieden je een bed en ontbijt aan aan een zeer schappelijke prijs. Ik heb ook altijd avondmaal gevraagd. Dat lukt niet overal, maar vaak wel. Al mijn logies liggen vast. Het is een afwisseling van logeren bij mensen thuis en trekkershutten op campings, 1x ook een herberg.

Hier logeer ik vandaag, ik heb de kamer voor mij alleen.

20200724_16510720200724_16570420200724_165733

Het huis ligt een 800-tal meter van het pad, dus vandaag 12,5 km gewandeld.

Wat een mooie locatie voor mijn 1e overnachting. Alles is hier tip top in orde. Ik heb ook een eigen badkamer. Lekker en gezellig gegeten met Marga en Klaas. Patatjes met een hamburger, bloemkool en komkommer. Ik ben hier vanavond alleen omdat Marga en Klaas weg moeten. Ze zeiden me: ons huis is ook jouw huis. Qua gastvrijheid kan dat tellen. Morgen om 8u ontbijt, ik krijg ook een lunchpakket mee.
Daarna gaat de etappe richting Haren, dat zal zo'n 26 km wandelen worden.

1. Johan:
    24 juli 2020
    Nou, de kop is er af ! Hopelijk lekker avondeten, boerenkool :-) Morgen gesterkt weer op ! Succes Leen, ik volg je, Johan.
  2. Greet VE:
    24 juli 2020
    Dat klinkt al goed zo op je eerste dag! Geniet van alle dagen en hopelijk kom je veel leuke mensen tegen op je pad. Succes!
  3. Inge:
    24 juli 2020
    Leentje, wat een start! Al een dag vol mooie ervaringen. Prachtige foto’s, mooi weer en een warme slaaplocatie. Je reis is fantastisch begonnen. Veel plezier en rustig aan morgen, komt allmaal goed daar op je pad!
    Slaap lekker. Inge en co xxxx
  4. Katrien:
    25 juli 2020
    Heerlijke start, zus! Vlot verkeer, mooie natuur, de zon en gastvrijheid. Ik duim voor meer van dat.
    Veel plezier!
    X
  5. Christel:
    Overal waar Leen komt schijnt de zon! Mooie start, genieten maar! X
  6. Mieke:
    25 juli 2020
    Hihi, van Nederlandse gastvrijheid gesproken... vertrokken op Pieter zijn pad... het gaat je goed, Leen!
  7. Isabelle:
    25 juli 2020
    Mooie eerste dag, Leentje. En al meteen ook een molen onderweg:) Veel plezier!
  8. Daniel:
    27 juli 2020
    Schit-te-ren-de start! Je blijft er echt voor "gaan" hé! Respect voor jouw pioniers-esprit!!!
  9. Cara van der Velden:
    28 juli 2020
    Ik mis je nu al
  10. De ren-pelgrim:
    29 juli 2020
    Het grote Nederlandse avontuur is begonnen. Fijn dat ik je kan volgen, zo heb ik, hier in Noorwegen, ook een stukje "thuis" ;-)